Ova tema sadrži 25 odgovora, ima 1 glas i poslednji put je ažurirana od strane  malisha75 6 godine, 9 meseci ranije.

Gledanje 1 članaka - 1 do 15 (od 26 ukupno)

Montessori


  • malisha75
    Član
    malisha75

    Danas sam opet naletela na neki clanak o Montessori programu i vec vise puta sam htela da se informisem o cemu se radi, ali nikako da nadjem pravi pocetak. Informacije na koje sam do sada nailazila su toliko povrsne i samo se zakljucuje da je to "super stvar", a mene interesuje sta je sustina? Nemam vremena da pretrazujem net po ceo dan pa postavljam ovu temu u nadi da ce se javiti mame koje znaju nesto vise o tome ko je Maria Montessori, kakve ona to vaspitne stavove savetuje, kakvi su programi u tzv "Montessori vrticima"…?

    Ja sam do sada samo zakljucila da se deca po tom "programu" podsticu da budu samostalna, da se "igraju zivota" i sl… Videla sam i da neka firma iz Subotice pravi igracke za "Montessori" program – a to su uobicajene drvene igracke-slagalice, onda one kutije u koje se ubacuju oblici, pa nesto sto smo mi u vrticu zvali "logicki blokovi" i sl, sve u svemu, nista spektakularno…

    MilicaCale

    spektakularna teorija.
    O mariji imas tekst na wikipediji, lako ces ga naci. Tu imas i osnovnu ideju.
    Kratak ti je tekst, ali dovoljno da steknes ideju. Da ne prepricavam, nisam strucna i nemam vremena, lupicu nesto.


    sandrag
    Član
    sandrag

    Kod nas ima jedan privatni vrtic kojikao radi po montesori programu.
    Znam za samo jedno iskustvo i to negativno sa ovim vrticem.
    Naime, srela sam drugara cija djevojcica je krenula tamo, ali nikako nije mogla da se navikne.
    Ok, djeca ne mogu da se naviknu ni u „obicnim“ vrticima.
    Ona ima, mislim 3 ili 4 godine. Inace je komunikativna i otvorena, ali tamo samo sjedi u stolici i gleda u pod.
    A njihov tretman (u skladu sa citavom folozofijom valjda) je da je ostave na miru dok ona ne odluci da im se pridruzi. Mislim da bi to bilo ok da traje dan-dva, ali pustiti dijete danima bez pokusaja da se za nesto zainteresuje-mislim da nije u redu.
    Meni se taj pristup ne svidja.

    Ali buduci da taj vrtic radi i da ima djece koja ga pohadjaju – znaci da ima i pozitivnih iskustava.
    Samo sam htjela da navedem primjer za koji ja znam.

    MilicaCale

    a primer nema nikakve veze sa idejom montesori
    Isti je tretman i u obicnim vrticima.


    nakica
    Član
    nakica

    Ne znam…niti se slazem sa vaspitanjem starijih generacija (mislim na nase dede i pradede), niti sa ovim danasnjim, nekako mi se cini da su nase generacije mozda najbolje prosle, ili sam subjektivna… Nekada se vaspitavalo prutom, sada „uspavankama“ i maltene moljenjem deteta da nesto uradi ili sl. Vidimo i sami dokle je to dovelo. Po programu Montessori, kako je rekla Malisha75, deca se „igraju zivota“ i tako uce. Zar nije potrebno da deca „zive zivot“ i da se sa decom govori o zivotu i to u trenutku, na primerima i kada se nesto trnutno desava, a ne da se „igraju“ zivota. Sve mi ovo vuce na filozofiju, a u zivotu nema mesta filozofiji i bolje receno- filozofiranju. Uoatalom, svako dete je jedinka i prica za sebe i ne moze da se radi sa svima isto i primenjuje isti pristup, tj. program…ipak su programi samo za kompjutere, a ne za ljude.

    MilicaCale

    jao, pa nije to fora. Ne igraju se deca zivota, imaju prava da ga zive. Nego, uce na zivotnim situacijama, umesto uz pomoc klasicnog ucenja. Jednostavno, detetu se ostavljaju predmeti iz svakodnevnog zivota na dohvat ruke, pa ih ono samo otkriva (i tako razvija svoju intelligenciju, jer je to sposobnost snalazenja u novim situacijama), umesto da ga neko uci kako stvari treba da se rade. Dobar vaspitac prepoznaje detetov napredak i interesovanja i podstice ga dalje u tom pravcu (nudeci mu nove stvari). Tako se svako dete razvija prema svojim interesovanjima i sposobnostima, bez pritiska da se nesto MORA
    E, sad stvarno treba da se javi neko ko se razume bolje od mene, da me spreci da lupim neku glupost.
    Nije ovo nista novo, vecina nas se intuitivno tako ponasa: kad date detetu novu igracku, pustite ga da je samo iskoristi, bez pritiska da je upotrebi na pravi nacin (doci ce vec samo do toga). Naravno, ako zatrazi pomoc, pruzicete mu je.


    nena08
    Član
    nena08

    Kao sto rece MilicaCale, vecina nas intuitivno, zaista, postupa po tim principima i ja mislim da ta metoda nije nista spektakularno i revolucionarno.
    Nisam bas najbolje informisana, tako da ni ja sebi necu dozvoliti vise slobode od ovoga sto sam vec napisala, niti zelim da ovdje nesto “lupam“, ali i ja znam za neka losa iskustva roditelja i djece koji su pokusali u vrticima, u kojima se, navodno, primjenjuje taj metod.
    E sad, ovdje se, po mom misljenju postavllja pitanje: koliko u tim nekim vrticima vaspitaci zaista poznaju pomenuti metod, koliko su obučeni i pripremljeni za takav rad (kako god, ima neke svoje principe koje je potrebno poznavati), koliko to ime nekome služi samo kao reklama, a u principu djeca nam ne dobijaju nista novo i kvalitetno, a kamoli drugačije od uobičajenog.


    ana26
    Član
    ana26

    Ja sam potpuni laik, ali neke Montessori principe koristim u vaspitanju svog decaka.
    Ono sto mi se najvise svidja kod ovog metoda je njegova zdravorazumska strana. Ovaj metod nastoji da vaspita samostalnu, samouverenu decu.
    Tradicionalni montessori metod, kakav se sprovodi u vecini Montessori vrtica, a ukljucuje decu od 2 do 6 godina, bazira se na poducavanju uz koriscenje tradicionalnih Montessori materijala. Materijali su podeljeni prema oblastima iz kojih se poducava: praktican zivot, jezik, senzorni materijali (poducavaju boje, velicinu, oblike, dimenzije…), jezik, kultura (osnove geografije i biologije), matematika. Vaspitaci predstavljaju deci material na tacno odredjeni nacin, a cilj je da ga dete samostalno koristi I posle koriscenja sve dovede u prvobitno stanje, kako bi sledece dete moglo da radi na njemu.
    Nisam bila ni u jednom Montessori vrticu, moj decak ne ide u vrtic, ali mislim da bi svaki roditelj koji se odluci da upise dete u ovakav vrtic trebao da ima na umu dobre strane koje njegovom detetu ovakvo vaspitanje moze doneti. Takodje, bitno je raspitati se koliko vremena deca provode u slobodnoj igri, jer za decu je ipak to najvaznjije.
    Mnoge Montessori materijale mozete improvizovati kod kuce, na netu postoji mnogo blogova sa uputstvimo kako ih napraviti. Odlican je blog Leptir http://leptir-mojpribor.blogspot.com/, Natase, vaspitacice iz Zagreba.
    Ja licno, sa mojim sinom, koristim mnoge vezbe koje bi se svrstale u senzorne I aktivnosti iz prakticnog zivota. Sto se tice prakticnog zivota, tu spadaju ucenje dece da vode racuna o licnoj higijeni, da se sami obuku, obuju, da koriste mnoge predmete iz domacinstva… vecinu ovih stvari svaki roditelj I inace predstavlja svome detetu, a u Montessori ucionici su predstavljene kroz postavljene vezbe. Ali, postoje mnoge vezbe koje deca u svakodnevnom kucnom okruzenju nemaju mnogo sanse da vezbaju, kao sto su presipanje iz jedne posude u drugu, prenosenje hvataljkama, prstima, …
    Ono sto je najvaznije kod ovakvih je to sto vezbaju finu motoriku, koncentraciju, strpljenje, I sredjivanje posle zavrsenog zadatka. Rezultat ovakvog rada sa mojim skoro dvogodisnjim decakom je da se nista ne ostavlja nedovrseno, nema frustracije ako mu nesto ne ide, i bez problema prihvata da sredi svoje igracke, obucu, odecu…
    Prilicno sam oduzila, malo sam konfuzna, ali nadam se da je pomoglo.

    :caos:


    malisha75
    Član
    malisha75

    Polako se upustam u celu pricu.
    Kao sto kazete, mnoge principe mi vec svi intuitivno koristimo. Ali, nije lose obogatiti deciji dan sa novim igrama-vezbama.
    Ana26, hvala puno za link. Malo sam bacila pogled i vidim da ima zanimljivih ideja. Svaka cast za ono „nista ne ostavlja nedovrseno, nema frustracije ako mu nesto ne ide, i bez problema prihvata da sredi svoje igracke, obucu, odecu… „

    Ja sam inace od kada se Ivan rodio stalno u dilemi, da li mu posvecujem dovoljno vremena, da li se dovoljno igram sa njim, da li su te igre i igracke primerene njegovom uzrastu, koliko treba da ga ostavljam da se igra sam i sl. Ni moje dete ne ide u vrtic, pa pokusavam boravkom na igralistu i kucnim posetama da mu nadoknadim druzenje sa decom, u cemu inace jaaaako uziva. Medjutim, kada je lose vreme, ili ne uspem da se organizujem sa drugim mamama i drugarima, ostajemo kod kuce najcesce sami nas dvoje i ponekad stvarno mislim da mu je jako dosadno, mada to ne primecujem po njegovom ponasanju.

    Javljam se kad jos malo proucim temu :)! A do tada ocekujem vase ideje za igru, narocito sa ovom sasvim malom decom koja su daleko od koriscenja vecine materijala koji se pominje…

    Backyardigans

    Cerka moje drugarice je isla u Montessori skolu i otisla odatle u cetvrtom razredu neznajuci da sabroji 3+5 bez ruku jer je tamo mogla da bira koji domaci hoce da uradi i dali i hoce da ga uradi. imala je jako velikih problema da nastavi skolu sa takvim neznanjem. mozda ta metoda moze da bude korisna u nekim situacijama i neke igre su verovatno poucne ali koristiti samo taj prilaz je za mene nebulozno. smatram da se deca osecaju sigurnije ako im se postave neke granice a u montessoriju su prerano prepusteni sami sebi. ali, kao sto rece… to je moje misljenje.


    nakica
    Član
    nakica

    Backyardigans, potpisujem ovo sto si rekla…potpuno je tacno da deca moraju da znaju neke granice i da se tako osecaju sigurnije, a to da mogu da biraju sta ce i kada da rade, jeste suvisno, sto potvrdjuju i vaspitacice u vrticu u koji je isao moj stariji sin (inace, vaze za izuzetno dobre pedagoge). Ne bih da budem iskljuciva, sigurno ima dobrih strana ovaj nacin vaspitanja, ali ipak sam za neku sredinu, niti decu vaspitavati fasisticki, ali i ne dozvoliti im da mnogo biraju…


    ana26
    Član
    ana26

    Backyardigans – 27/6/2010 09:00

    Cerka moje drugarice je isla u Montessori skolu i otisla odatle u cetvrtom razredu neznajuci da sabroji 3+5 bez ruku jer je tamo mogla da bira koji domaci hoce da uradi i dali i hoce da ga uradi. imala je jako velikih problema da nastavi skolu sa takvim neznanjem. mozda ta metoda moze da bude korisna u nekim situacijama i neke igre su verovatno poucne ali koristiti samo taj prilaz je za mene nebulozno. smatram da se deca osecaju sigurnije ako im se postave neke granice a u montessoriju su prerano prepusteni sami sebi. ali, kao sto rece… to je moje misljenje.

    Vrtic o kom govoris verovatno samo u imenu ima Montessori, jer po ovom metodu deca BIRAJU sta ce i kad da rade, ali VASPITAc ili roditelj je tu da im stvori adekvatno okruzenje i da ih podstakne na rad. Uz to, deci su i te kako postavljene granice, samim tim sto je podrazumevani deo svake aktivnosti da dete mora za sobom da sredi materijal i da ga vrati na mesto i to sto sve oko licne higijene, oblacenja, obuvanja… je podsticano da obavlja samostalno.
    Mislim da u ovom slucaju nije bio problem u metodi, vec u nestrucnosti vaspitaca. Zato, roditelji, ako upisujete dete u vrtic koji tvrdi da radi po montessori metodi, prvo se sami obavestite o periodima rada, i o tome sto bi vase dete trebalo tamo da nauci do koje godine.


    secer
    Član
    secer

    ne znam mnogo o montessori metodu, ali generalno smatram da samostalnost i samouverenost deca isljucivo nose iz kuce,,,,i da ucitelji ne mogu na to dosta da uticu, ako je u kuci neka druga prica……
    pitam se zasto ne izmisle neki metod gde su deca deca ili gde ce roditelji uciti kako da od svog deteta naprave jedno srecno dete……..
    srecno detinjstvo je osnova svega kasnijeg u zivotu…a metode primenjuju roditelji…..


    njamiii
    Član
    njamiii

    secer – 29/6/2010 01:35

    ne znam mnogo o montessori metodu, ali generalno smatram da samostalnost i samouverenost deca isljucivo nose iz kuce,,,,i da ucitelji ne mogu na to dosta da uticu, ako je u kuci neka druga prica……
    pitam se zasto ne izmisle neki metod gde su deca deca ili gde ce roditelji uciti kako da od svog deteta naprave jedno srecno dete……..
    srecno detinjstvo je osnova svega kasnijeg u zivotu…a metode primenjuju roditelji…..

    Slazem se 🙂

    MilicaCale

    secer – 29/6/2010 01:35

    ne znam mnogo o montessori metodu, ali generalno smatram da samostalnost i samouverenost deca isljucivo nose iz kuce,,,,i da ucitelji ne mogu na to dosta da uticu, ako je u kuci neka druga prica……
    pitam se zasto ne izmisle neki metod gde su deca deca ili gde ce roditelji uciti kako da od svog deteta naprave jedno srecno dete……..
    srecno detinjstvo je osnova svega kasnijeg u zivotu…a metode primenjuju roditelji…..

    ovo je totalno van konteksta.
    ako moram da radim, da bi moje dete imalo sta da jede, onda ono u jaslicama, vrticu, skoli provodi bar onoliko vremena koliko sa mnom. Tako da je prilicno bitno ko i kako cuva moje dete to vreme koje ne mogu da provedem sa njim.

Gledanje 1 članaka - 1 do 15 (od 26 ukupno)

Morate biti prijavljeni da biste odgovorili u ovoj temi.

Roditelj portal 2017 © Sva prava zadržana.